کد ملی مشاغل کانادا به نام ناک تغییر کرد

بازدیدکنندگان : 2172 نفر 1400/08/14
کد ملی مشاغل کانادا به نام ناک تغییر کرد
کد ملی مشاغل کانادا به نام "ناک" تغییر کرد

کانادا کد طبقه بندی ملی مشاغل، معروف به کد ناک جدیدی را در سال 2021 معرفی کرده است و سیستم مهاجرت این تغییرات را در سال 2022 اجرا می کند. کد ناک 2021 نتیجه نهایی یک بررسی بزرگ است که شامل تحقیقات، تحلیل و ارزیابی اقتصاد کانادا است. 

اداره مهاجرت کانادا، سازمان توسعه اجتماعی کانادا و استانها  از کد ناک 2016 برای اجرای برنامه های مهاجرتی و برنامه های نیروی کار خارجی استفاده می کنند. اداره مهاجرت کانادا و سازمان توسعه اجتماعی کانادا تا پاییز سال 2022 کد ناک 2021 را اجرا نخواهند کرد
طبقه بندی ملی مشاغل کد ناک NOC بخش مهمی از سیستم مهاجرتی کانادا است. نیروی کار ماهر و نیروی کار موقت خارجی باید نشان دهند که تجربه کاری آنها مطابق با کد طبقه بندی ملی مشاغل برای برنامه ای که از طریق آن اقدام می کنند، است. اکسپرس اینتری راه اصلی مهاجرت به کانادا به عنوان نیروی کار ماهر است و مهاجران باید تجربه کاری در سطح مهارت A، 0 یا B را برای واجد شرایط بودن در برنامه اکسپرس اینتری داشته باشند. 
کد ناک مرجع ملی کانادا برای مشاغل است. این کد همه فعالیت های استخدامی در کانادا را برای کمک به درک ماهیت بازار کار کانادا، اجرای برنامه های دولتی، توسعه مهارت ها، انجام تحقیقات و کمک به کانادا برای مدیریت برنامه های مهاجرت و نیروی کار خارجی خود دسته بندی می کند. 
هر ده سال یکبار، دولت فدرال یک ارزیابی اساسی در کد ناک انجام می دهد. تغییرات در کد ناک نشان دهنده تغییرات در اقتصاد و بازار کار کانادا است. 
در ماه سپتامبر اداره های آمار کانادا و اشتغال، سازمان توسعه اجتماعی کانادا کد ناک 2021 را معرفی کردند. 

دولت فدرال می خواهد به ذینفعان و متقاضیان مهاجرت زمان بیشتری بدهد تا  بدانند که کد ناک 2021 بر آنها چه تاثیراتی دارد. 
فرم ارزیابی مهاجرت کانادا گنجی

خلاصه تغییرات کد مشاغل ناک کانادا


سازمان توسعه اجتماعی کانادا تغییرات کد ناک2021 را به این صورت بیان می کند:
_ ساختار سطح مهارت با چهار زیر گروه فعلی معروف به ناک ارزیابی و بازنگری شد و یک سیستم دارای شش زیر گروه جدید ایجاد شده که سطح آموزش، تجربه و مسئولیت ها را برای ورود به هر شغل را مشخص می کند و اصطلاحا TEER نام دارد. تا به حال ناک چهار سطح مهارتی داشته است. کد ناک A برای مشاغلی است که به مدرک دانشگاهی نیاز دارند، کد ناک B برای مشاغل ماهر است یا مشاغلی که به مدرک دانشگاهی نیاز دارند، کد ناک C   برای مشاغلی است که مهارت متوسط یا آموزش خاص را نیاز دارند و کد ناک  D برای مشاغلی است که نیاز به آموزش دارند. 
_ کد ناک2021 از یک سیستم سلسله مراتبی پنج لایه برای طبقه بندی مشاغل استفاده می کند. مشاغل به جای کد چهار رقمی دارای سیستم کد گذاری پنج رقمی هستند. 

کد ملی مشاغل کانادا با 6 زیر مجموعه  Training, Education, Experience and Responsibilities


کد ناک 2021 از چهار سطح مهارت یعنی A, B, C, D استفاده نمی کند و دارای یک سیستم TEER شش دسته ای دارد: 0، 1، 2، 3، 4و 5.

_ TEER صفر: مشاغل مدیریتی
_ TEER 1: دارا بودن مدارک دانشگاهی لیسانس یا فوق لیسانس یا دکترا و یا چند سال تجربه در یک شغل خاص از رده 2 TEER  .
_ TEER 2: دارابودن مدرک  آموزشی بعد از متوسطه دو تا سه ساله در کالج، موسسه آموزشی یا دیپلم کبکی به نام CÉGEP. یا تکمیل برنامه آموزشی کارآموزی دو تا پنج ساله، یا مشاغل با مسئولیت های نظارتی یا امنیتی مانند افسران پلیس و آتش نشانان، یا چند سال تجربه در یک شغل خاص از رده 3 TEER.
_ TEER 3: تکمیل برنامه آموزشی بعد از متوسطه کمتر از دو سال در کالج محلی، موسسه فناوری یا CÉGEP. یا آموزش کارآمورزی کمتر از دو سال، یا بیشتر از شش ماه آموزش در طول کار، دوره های آموزشی با تجربه کاری خاص با تحصیلات متوسطه، یا چند سال تجربه در یک شغل خاص از رده 4 TEER.
_ TEER 4: اتمام دوره متوسطه، یا چندین هفته آموزش در طول کار با بعضی از آموزش های دبیرستانی، یا چندین سال تجربه در یک شغل خاص از رده 5 TEER.
_ TEER 5: سابقه کار پارت تایم و بدون نیاز به آموزش رسمی. 


مهاجران و نیروی کار خارجی چگونه تحت تاثیر قرار می گیرند؟


کد ناک 2021 برای بسیاری از مهاجران و نیروی کار خارجی تاثیرات کمی خواهد داشت. این موضوع به این علت است که تجربه کاری آنها با معیارهای واجد شرایط بودن برای برنامه مهاجرتی یا نیروی کار خارجی مورد نظر آنها مطابقت دارد. تغییرات به بعضی از مهاجران کمک می کند و به بعضی از آنها آسیب می زند. بعضی از مهاجران واجد شرایط برنامه های مهاجرتی اضافی می شوند چون تجربه کاری آنها دوباره طبقه بندی شده است. اما بعضی دیگر به علت همین طبقه بندی دیگر واجد شرایط نیستند. 
در حال حاضر مشخص نیست که مهاجران چگونه تحت تاثیر قرار می گیرند. مهاجرتن باید منتظر باشند تا اداره مهاجرت کانادا و سازمان توسعه اجتماعی کانادا اطلاعات بیشتری را ارئه دهند. 
افراد از طریق ابزار آماری کانادا تشخیص می دهند که کد ناک فعلی آنها چگونه با کد ناک2021 مطابقت می کند. 
آمار کانادا می گوید که دو دلیل وجود دارد که چرا سطح مهارت با سیستم TEER جایگزین می شود. دلیل اول اینکه هدف سیستم TEER این است که سطح تحصیلات و تجربه کاری برای کار در یک شغل را مشخص کند. دوم اینکه اداره آمار کانادا می گوید مدل نوع مهارت یک طبقه بندی مصنوعی بین مشاغل کم مهارت و با مهارت بالا ایجاد می کند. امیدواریم که با اجرای TEER افراد ذینفع درک بهتری از میزان مهارت مورد نیاز هر شغل را بدست آورند. 

telegram_Canada_Ganji
سوال خود را از وکیل کانادا اینجا مطرح کنید:
پیام شما ثبت شد و پس از تایید در سایت منتشر می شود
تعداد پرسش ها: 0

نظرسنجی مهاجرت کانادا

کدام استان شانس دریافت اقامت با ورک پرمیت ناشی از توریستی ایرانیان دارد؟

  • برنامه مهاجرتی استان های آتلانتیک
  • برنامه مهاجرت ساسکاچوان
  • برنامه مهاجرت بریتیش کلمبیا
  • اخذ جاب آفر کانادا
شرکت کنندگان : تن